נַפְשִׁי֙ יָֽצְאָ֣ה בְדַבְּר֔וֹ (שיר השירים פרק ה' פס' ו')
הלב ביחד עם המעי הדק משתייכים ליסוד האש ביחד עם מעטפת הלב (פריקרד) ותלת מחמם. הלב נפתח לאיבר החישה: לשון ונקשר לדיבור לתקשורת.
יסוד האש מתקשר עם עונת הקיץ- העונה החמה.
יסוד האש הוא כוח ההתלהבות, ניצוץ החיים, פרץ של שמחה. האש היא שיאה היאנג- החום. חום, מייצר את המפגש הכימי בין החומרים ומאפשר לתהליכים בטבע לקרות, לפירוק והרכבה בין חומרים. האש – היא התקשורת של התא הבודד עם סביבתו, של חומר הגלם בטבע והתהוות חומר חדש, של היחיד בטבע מול חברת אנשים.
בקבלה היהודית יסוד האש, הוא הכוח המכלה, שכן, האש היא מטבעה מכלה (יכולה לכלות את הרע, יכולה לכלות טוב שצריך להתקיים בעולם, או לכלות טוב שצריך לבטל אותו על מנת לטפס לשיא נוסף.) כאשר אדם ישתמש כראוי באש- היא תנותב למקום נכון. יסוד המים משמש ככוח המגביל את כוחה של האש.
יסוד האש ברפואה הסינית משוייך ל – 4 איברים:
לב, מעי דק, פריקרד- מעטפת הלב, ותלת מחמם.
ההתייחסות לארבעתם כמשויכים לאלמנט האש נובעת גם מתפקודיהם הסינים וגם (לחלקם) מהתפקודים המוכרים לנו ברפואה המערבית.
ארבעת האיברים מוכרים לנו בתפקודם המערבי, הרפואה הסינית מביטה עליהם מנקודת מבט אנרגטית. מה התנועה שהם מביאים לאדם. מה הכוח שיסוד האש טומן בחובו ומביא לעולם? התנועה הזו היא תנועה מהפנים החוצה, תנועה שמאפשרת לדינימיקה בין חומרים, ולדינמיקה בין אנשים. כאשר הכוח הזה מאפשר לאדם לפעול, להביא לעולם את המיטב של עצמו. ממש כפרי בשל. אותה הבשלות, תאפשר לאדם לחזור בחורף למצב של אגירה והתבוננות פנימה. מחזוריות שבונה ומצמיחה את האדם.
הביטוי של האש בעונות השנה הוא הקיץ. הקיץ הוא שיא היאנג, חום הקיץ מייצר הבשלה של הפירות והפצה של הזרעים והגעה לשיא- מיצוי הפוטנציאל של הצמח בצורת- פרח או פרי בשל. קיץ, הוא זמן אידיאלי לחופש, לאינטראקציה חברתית, לתקשורת בינאישית ליציאה החוצה. חום מייצר תהליכים, חיבורים, תקשורת.
הלב:
הלב ברפואה המערבית: מזרים את הדם לכלי הדם, בעזרת התכווצויות קצובות וסדורות שלו.
הלב ברפואה הסינית שולט על הדם וכלי הדם, משתתף בתהליך יצירת הדם ומזרים דם לכל תא ותא בגוף, אך התפקוד הסיני של הלב רחב בהרבה מהמוכר לנו בעולם המערבי. הלב שולט על הזעה, הלב נקשר לאיבר החישה: לשון ובכך ליצירת תקשורת, חיבור. תפקיד זה נובע מיכולתו של הלב להזרים דם לכל תא בגוף ובכך מאפשר הזנה של חומרים וחמצן לרקמות ופינוי פסולת מתוכם. התפקיד הזה מתבטא בעיקר ביכולת של ההכרה, המודעות להגיע לכל תאי הגוף דרך הדם. בתוך הדם נמצאת הנפש הנקשרת ללב- הshen
כִּ֥י הַדָּ֖ם ה֣וּא הַנָּ֑פֶשׁ (ויקרא יז' יד) דם הלב מכיל בתוכו את הנפש. שהיא הSHEN ברפואה הסינית. כאשר הדם שזורם בכלי הדם, איכותי וכמותו מדוייקת, הוא מאחסן את ה SHEN, לכן הזנה טובה של הדם, תעשיר גם את הSHEN. הרגש המתקשר ללב הוא רגש של התלהטות- התלהבות. הSHEN הוא מקור ההכרה, שניבטת בניצוץ של העיניים, לכן יתקשר לרעיונות יצירתיים ויכולת רפלקטיבית, היכולת להתבונן פנימה, לשינה, לחלימה. כאשר הניצוץ של הSHEN כבוי, ויש חולשה של דם הלב האדם לא יצליח לתקשר בצורה נכונה ובהתאם לזה יכולות להיות פתולוגיות של דיכאון/ חרדה, אינסומניה, זכרון חלש, פתולוגיות נוספות של הלב יכולות להיות של עודף וסטגנציה כמו תחושת לחץ בחזה, פלפיטציות, שפתיים כחולות, כאב המקרין לכתף, או כשאש הלב מתפרצת : כיבים בפה (אפטות) עצבנות, אימפולסיביות, חום בפנים וכאשר מלווה לזה גם ליחה ניתן לראות בלבול מנטלי, הקאות, טעם מר בפה.
המעי הדק:
המעי הדק הוא צינור דק ואורכו מספר מטרים. ברפואה המערבית מוכרים 2 תפקידים עיקריים של המעי הדק: עיכול כימי של פחמימות חלבונים ושומנים וספיגתם למערכת הדם והלימפה.
ברפואה הסינית תפקידו של המעי הדק נקשר גם להפרדה בין נוזלים טהורים לנוזלים עכורים העוברים לשלפוחית השתן. תפקיד זה מקנה לו יכולת להפריד בין עיקר לתפל. ההפרדה הזו מתייחסת גם למצב מנטלי. כאשר המעי הדק חזק, המחשבה היא מזוככת, בהירה ולא מעורפלת. המעי דק יכול לסבול מפתולוגיות של עודף וסטגנציה שחלקם ישוייכו ללב ולמעי הדק כמו סימני עצבנות, דם בשתן, כיבים בלשון, צמא, כאבי בטן, הקאות. וגם למצבי חולשה וקור, כמו: כאבי בטן, שתן רב וצלול, גרד באנוס, גפיים קרות, תולעים בצואה.
פריקרד- מעטפת הלב:
הפריקרד, מעטפת הלב -זוהי רקמה העוטפת ומגינה על הלב. ברפואה המערבית, הפריקרד שהוא שק קרומי דו שכבתי ובין שתי השכבות נמצא נוזל. כאשר התפקיד שלו הוא ליצור ריפוד ולמנוע חיכוך בזמן פעימת הלב.
ברפואה הסינית, הלב נחשב איבר חשוב, ומכונה "הקיסר", הפריקרד משמש כמו מבצר, האיבר שעוטף ומגן על הקיסר.
גם הלב וגם הפריקרד משתייכים ליסוד האש וניתן להביט עליהם כעל איבר אחד, אבל ברפואה הסינית הלב משמש איבר מרכזי גם בהיבטים תת הכרתיים ורגשיים, והפריקרד מקבל תפקיד של הלב הפיזי המוכר לנו מהרפואה המערבית.
התלת מחמם, מחמם משולש:
Triple warmer – תלת מחמם הוא איבר שקיים רק ברפואה הסינית. כיוון שאין לו מיקום פיזי בגוף. המחמם המשולש אחראי על חופש המעבר בין המחממים. הגוף מחולק לשלושה מחממים: מחמם עליון- ריאות ולב- תפקידו להפיץ נוזלים לכל הגוף דרך הריאות. המחמם אמצעי- מערכת עיכול- שתפקידה לעכל. המחמם תחתון- כליות, שלפוחית שתן, איברי הגניטליה, מערכת רבייה, מעיים, ופתחי הפרשה תחתונים- שתפקידו לספוג את הנחוץ ולהפריש פסולת.
עיקר תפקידו של התלת המחמם הוא ויסות פעילות בין כל המחממים ובין איברי הגוף, הוא לוקח חלק פעיל בתקשורת בין התאים, (תפקיד שיכול לשייך לו במידת מה את המערכת האנדוקרינית) הוא אחראי על ייצור ותנועה של הצ'י וגם על זרימת חומר- נוזלים. פתולוגיות ברפואה הסינית המשוייכות למחמם משולש יתקשרו לחוסר איזון של צ'י או נוזלים ב2 מחממים או יותר. ובמצבי חדירת חום אנרגטי.
האדם הוא עולם קטן, האדם הוא מיקרוקוסמוס, וכמו שבתוך האדם מתקיים יסוד האש, כך בעולם, במקרוקוסמוס, השמש מפיצה את חומה לעבר כדור הארץ. המרחק של השמש מכדור הארץ כל כך מדויק שסטייה קטנה ממרחק זה עלול להרוס את הכדור ואת החיים בו. כך נדרש דיוק בחום-אש-יאנג הנדרש לתהליכי החיים בתוך גוף-נפש האדם. אפשר להביט על יחסיות האש והמים גם ברמת האדם וגם ברמת התא הבודד, בשניהם מתקיימים תהליכי חיים ותנועה שניזונים מהיווצרות חום.
בקליניקה, נבקש להבין את הסיבה לפתולוגיה. הביטוי של כל אחד מהאיברים הללו יכול להיות עודף או חסר, כאשר ישנו ריבוי של חום(יאנג)- האדם יסבול מפנים אדומים, אידוי של נוזלים חיוניים שתפקידם לאזן/ לקרר. עודף חום (אש) יכול ליצור רגשות עודפים כמו צחוק לא מוסבר, שמחה והתלהבות קיצונית, עד מניה, או מנגד חרדות או דיכאון מצב כזה עלול להוביל למיעוט בשנת הלילה עד אינסומניה ולמשיכה "לשחק באש"- מצבים מסוכנים. כאשר אין מספיק חימום, הגוף נפש עלול לסבול מפתולוגיה קור שיכולות להתבטא בעייפות, חולשה דיכאון ריבוי בצקות. המעורבות של המעי הדק והקשר שלו לשלפוחית השתן הופכים לא מעט פעמים את המצבים הקליניים למובנים בהקשרים אותם העולם המערבי מכנה "מצבים נפשיים". קלינית, אין הבדל בין הגוף והנפש- הם אחד.