guf_0000_תמונה 1

רפואת הנפש בקליניקה

"וַֽיְהִ֥י הָֽאָדָ֖ם לְנֶ֥פֶשׁ חַיָּֽה׃ "
(בראשית פרק ב ז')


הרפואות המסורתיות הביטו על האדם כיצירה בלתי נפרדת מהטבע.

הטבע מתנהל בסדר מופתי, בחוקיות מרשימה. הטבע הוא ההרמוניה בהתגלמותה. עונות השנה, שקיעת השמש וזריחתה, פריחת הפרחים וקמילתם. לטבע יש מקצבים קבועים, הרמוניים הטבע הוא מחזורי, המחזוריות הזו מהדהדת למקצב ההרמוני של האדם. ישנו קשר בין מחזור הירח לבין כל הנוזלים על הפלנטה. הגוף שלנו מכיל למעלה מ70% נוזלים וישנו קשר בין מחזור הירח החודשי למחזור האישה.

 

לטבע יש חוקים פיסיקליים ברורים. הגוף שלנו (המיקרוקוסמוס) משפיע ומושפע מאותם חוקי יקום (המקרוקוסמוס) לכן, אם לא ננהג בהתאם לחוקיות הזו, הגוף ייצא מתוך אותו איזון קוסמי ויחלה.

בטבע יש שני כוחות מנוגדים והם מרכיבים כל דבר- YIN וYANG.

בספר הקלאסיקה הפנימית של הרפואה הסינית ה –Nei  jing שני המושגים הבסיסים הללו (יין ויאנג) הם ביטוי לכל דבר בטבע. כאשר היאנג של הגוף הוא ביטוי לחום ולאנרגיה. הם לא עומדים כל אחד בפני עצמו, אלא אחד ביחס לאחר. יין ויאנג- כוחות מנוגדים המהווים השלמה האחד של השני.

היין לעומת היאנג הוא יותר לח יותר קר יותר חומרי לכן יותר כבד ואיטי, הוא יותר חבוי ונסתר.

היאנג לעומת היין הוא יותר אנרגיה, חמה, יבשה מהירה גלויה לכל.

בהסתכלות יומית על היאנג הוא צומח עם זריחת השמש ומגיע לשיאו בצהרי היום כשהשמש זורחת במלוא עוצמתה. אם נביט על העונות- הקיץ הוא ביטוי ליאנג בשיאו. אחר הצהרים כשהשמש שוקעת באור הדמדומים- גם היאנג מצטמצם ואת מקומו תופסת התכנסות פנימה, חושך קרירות שהם ביטוי של יין וחומר. אם נביט אל העונות- אזי החורף הוא ביטוי ליין בשיאו.  מצב יומיומי זה של גדילה וצמצום היאנג צ'י הוא ביטוי להדהוד השפעת הטבע על האדם ולהיפך. השכמה עם זריחת השמש ומנוחה עם שקיעת השמש.

על פי התיאוריה של הרפואה הסינית ישנם ´מרידיאנים (meridians) – שהם תעלות אנרגיה הזורמות בגוף קשורים לאברים הפנימיים. הצ´י והדם של הגוף זורמים דרך המרידאנים בזמנים קבועים במהלך היום ובקצב קבוע. פעילות המרידאנים משקפת את המחזוריות הקצבית של זרימת הצ´י והדם בתוכם.

לפיכך, רוב האנשים בריאים יותר כשהם משכימים עם בוקר, עובדים במהלך היום וישנים בלילה. כלומר מנהלים אורח חיים שיטתי ומסודר, יצירת שגרת חיים סדירה הכוללת אכילה בזמנים קבועים במהלך היום מייצרת הרמוניה בגוף, והזרימה בתוך האברים הפנימיים משתפרת.

הדהוד אדם וטבע-החיבור בין האדם והטבע הוא חיבור עמוק. הטבע מושפע מהאדם. האדם מושפע מהטבע. ככל שמבינים את ההשפעה של הטבע על חיינו ומתנהלים על פי החוקים, יש פחות מחלות.

למשל:

לילה הוא יין לעומת יום שהוא יאנג. היום הוא יותר אנרגטי מהלילה, יותר חם, גלוי לכל.לעומת הלילה שהוא יותר חבוי, קר.

עונת החורף לעומת עונת הקיץ היא יינית, היא חבויה, מלאת גשם (חומר) קרה לחה לעומת עונת הקיץ היאנגית שהיא חמה, תנועתית מוארת המאפשרת עשייה ויותר אנרגיה.

אישה לעומת גבר היא יותר יינית, בנטיה שלה- היא צוברת יותר "חומר" (יש בה יותר רקמות שומן- קור ולחות ברפואה הסינית) מאשר שרירים (כוח אנרגיה) איברי המין הם פנימיים, נחבאים ולא גלויים, ההריון שהיא נושאת ברחמה- הוא נסתר בשלב הראשוני.

לפעולת האכילה נדרש גם חומר (המזון, היין) וגם כוח ממיר, כוח מפרק (אנרגיה, אנזימים, יאנג)

האדם במרכז ומקבל יאנג מהשמיים המשפיעים עליו שפע רוחני ומסמלים את כל הצדדים הרוחניים  ולרגלי האדם ישנה אדמה אשר מספקת לו חומרים לבנייה של הגוף ומסמלת את כל הצדדים הגשמיים- עבורו. החיבור בין החלק הרוחני- מחשבות רגשות חלומות נפש- יאנג שמיים  לבין החלק הגשמי-אוכל שתייה אוויר גוף- יין- אדמה, הם מכלול האדם.

אז מהי מחלה?

הפרת חוקי הטבע.

כשאדם ינהג בעונה מסוימת- ההיפך ממה שצריך, למשל יאכל סלט קר וייחשף לקור ורוח בחורף, הוא עלול לצאת מאיזון.

הנחת היסוד הבסיסית היא שאין דבר חיצוני מרפא. האדם הוא בריא מטבעו. ורק כשהוא מקלקל הוא נהיה חולה.

מחלה היא  לעולם איננה מקרית. אלא דבר מסודר על פי החוקים שבטבע.

מתי מגיעה מחלה? כשאדם מפר את חוקי הטבע.

לכל מחלה יש סיבה. אין מחלה ללא סיבה.

והרמב"ם  "כל המנהיג עצמו בדרכים אלו שהורינו (מי שישמור על חוקי הטבע) – אני ערב לו שלא יבוא לידי חולי כל ימי חייו, (לא יצטרך תרופות ורופאים) עד שיזקין הרבה (בשיבה טובה) וימות"  (משנה תורה ספר המדע "הלכות דעות" פרק ד')

האם נתקלתם פעם ברופא שנותן תעודת אחריות על בריאותכם?

הרמב"ם גדול הרופאים, הוא הרופא היחיד שהתחייב על כך. לנהוג לפי חוקי הטבע.

ומהם אותם חוקי טבע?

בתכנים כאן באתר תוכלו להבין מהם אותם חוקי טבע ומדוע מחלה אינה מקרית.

הרפואה הסינית העליונה עסקה במניעת מחלות. הרמב"ם כותב על ארבעה דברים עיקריים המהווים סיבות למחלות:

נפש

שינה

תזונה

הנעה

הראשונה והעיקרית שבהן, היא הנפש– הגוף והנפש הם אחד.

מהי נפש?

בפשטות, העולם שלנו- הוא עולם גשמי חומרי. בתוכו מתקיימים החיים הגשמיים. אבל בכל בעלי החיים בעולם- קיימת גם נפש.  הסינים הקדמונים דיברו על סוגים שונים של נפש כאשר העיקרית בהם נמצאת בדם ובלעדיה- האדם לא יוכל להתקיים. הם קראו לה SHEN. הSHEN  מושפעת מהמציאות החיצונית ומשפיעה על הגוף הגשמי. לכן על פי הרפואה הסינית, רגשות הם סיבה העיקרית להתחוללות מחלה.

ביהדות ישנה אבחנה ברורה בין נשמה, שהיא חלק אלוקה ממעל (מחוברת לאלוהים באופן ישיר) ולכן לעולם אינה נפגמת או מתקלקלת. לבין הנפש. כאשר הנפש מהווה חיבור בין הגוף- הגשמי החומרי, לנשמה הרוחנית. לנפש יש תפקיד מהותי בעולם. היא הגיעה לכאן כדי לעשות עבודה. לתקן את מידותיה. להזדכך.

מה פועל על הנפש?

תפיסות עולם שגדלנו עליהם, שמוטמעות בנו מילדות, מייצרות מחשבות. המחשבות מולידות רגשות.

נקודת המבט של האדם על המציאות תלוייה בעולם הערכי- מוסרי –רגשי עליו גדל.

לכן רגשות מחשבות פועלות על הנפש.

אדם יכול לפתח פחד, כעס עצב מסיטואציות שונות בחייו בעוד שאצל אדם אחר יעלו רגשות אחרים.

במה זה תלוי? בתפיסות העולם שעוצבו במשך חייו והוטמעו היטב בתוך המודעות שלו ובעיקר בתוך התת הכרה שלו.

חשוב להבין כי כמו שהגוף מורכב מגוף ונפש- שהם אחד.

הטבע כולו מורכב מיין ויאנג, מחומר ואנרגיה.

כדי לייצר מחשבות רגשות צריך מזון שייתן לגוף "כוח" לחשוב.

יש מעבר קבוע בין אנרגיה(רגשות, מחשבות)  לחומר(מזון)  וחומר לאנרגיה.

איך רגשות/מחשבות יכולות לעורר יצירת מחלה?

כל רגש שלילי הוא רגש לא מאוזן.

דוגמא טובה לרגש לא מאוזן  בעידן המודרני הוא הלחץ הנפשי שאדם שרוי בו.

סטרס- מפעיל את המערכת הסימפטטית, -אותה מערכת שמפעילה את הגוף במצב חירום, הישרדות. שזהו מצב חשוב, בו הגוף ב"כוננות", ונועד לימים קשים, כשאדם צריך לשרוד.

לעומת הפעלת המערכת הסימפטטית, ישנה מערכת שצריכה לעבוד ב"שוטף" המערכת הפרה-סימפטטית. שתפקידה להזרים דם לאיברים פחות "חיוניים" כמו מערכת עיכול  ויש לה יכולת גם "לתקן" רקמות בגוף.  לחץ נפשי, שמפעיל את המערכת הסימפטטית גורם להפרשה עודפת של  אדרנלין. עודף הפרשת אדרנלין מייצר התשה של הגוף ומהווה זרז למחלות.

גם רגשות אחרים יכולים לפגוע בתפקוד הגוף- עצבות פחד כעס תסכול ואף שמחה שאינה מאוזנת. הרמב"ם, כמו הרפואה הסינית מציין שהסיבה העיקרית למחלות היא הנפש.

הסיבה שניה להיווצרות מחלה היא שינה:

אדם צריך לדאוג לישון בשעות הלילה המוקדמות, שנת צהרים אינה תחליף לשנת לילה. השינה צריכה להיות כמותית – מספיק שעות שינה.  ואיכותית כלומר, שיתעורר משנתו חיוני, נמרץ ולא עייף.

הסיבה השלישית להיווצרות מחלה היא תזונה:

התזונה צריכה להיות מותאמת לאדם, לסביבתו, לגיל שלו, לתורשה שלו לעונות השנה ועוד…תזונת האדם המודרני היא מופרזת מידי  מבחינת הכמות לה הוא זקוק, ועל אף השפע הקיים בה, אינה מזינה.

הסיבה השלישית להיווצרות מחלה היא הנעה:

חוסר בתנועה או עודף מאמץ יכולים לפגוע בצ'י (האנרגיה שעוברת במרידיאנים) ובדם ולהחליש את איברי הגוף על כל רקמותיו, שריריו גידיו

אם כך- מהן מחלות? ומהו הריפוי? כיצד מאזנים פתולוגיות?

הנחת היסוד שלנו שהאדם הוא בריא מטבעו וכשהוא מקלקל הוא חולה. חכמת הרפואה היא חלק מסדר כללי שקיים בעולם.

הבריאות היא נחלתם של כל בני האדם בבסיסם. בריאות כוללת בתוכה את בריאות הנפש הגוף המידות של האדם- הערכים שלו, השמחה הפנימית, הרוגע והשלווה שבו. כל אלו נכללים במילה בריאות. לא ניתן לנתק את הבריאות הגופנית של האדם מבריאותו הנפשית- מתחושותיו מחשבותיו .

הבורא, ברא אותנו בתבונה רבה.

במעבדה המשוכללת בעולם עם מדענים שקטפו פרסי נובל- אין אפשרות ליצור תא חי. גם המדען הגדול בעולם, לא יוכל ליצור דם אנושי. אין אפשרות לקחת אבץ, מגנזיום ברזל ואין טכנולוגיה או צנטריפוגה שיכולה לברוא : דם, לימפה, איברים, מחשבות,  אדם- יצור חי.

הבריאה היא פליאה.

הגוף שלנו הוא דבר מופלא. בריאת גוף שכזה  עם איברים מתפקדים אשר בכל חלקיק שניה מתבצעות בו אלפי פעולות בתיאום מדויק זה פלא שמשויך לבורא.

רופא, תרופה צמחים אינם מייצרים בריאות. הבריאות קיימת בכל דבר שיש בו כוח חיות. ואם ישנה מחלה, אזי הטיפול בה הוא לגרום לכוח החיות להתגלות מחדש.

בריאות אינו דבר שניתן לייצר, אבל.. אפשר לקלקל.

הכלל הראשון במניעת מחלות הוא "סור מרע". להתרחק ממה שמרעיל אותנו- גופנית ונפשית.

כשמדברים על "סור מרע" – צריך לחשוב על הגוף ועל הנפש.

ניקוי הגוף מרעלים.

ניקוי הנפש מרעלים.

אלה הכללים הבסיסים ביצירת תחילתו של ריפוי.

ברפואה הסינית השמירה על איזון נפשי  ומניעת מחלות מחוברים מאוד לחוקיות הטבע, לפעול בהתאם לעונות השנה. להתלבש נכון לכל עונה. לאכול תזונה מחממת בחורף ומקררת בקיץ. לייצר איזון אנרגטי בכל המערכות בגוף שהן השיקוף לנעשה בטבע באותה העת.

ביהדות, שמירה על איזון נפשי היא הדיוק ב"עבודת המידות". כלומר ההתייחסות לרכיבים הנפשיים של האדם, ודרכם ניתן להגיע לאיזון.  נפש בריאה עקרונות

בקליניקה, הטיפול הוא משולב גוף –נפש. כי אין הפרדה ביניהם.

לעיכול חומר ועיכול רגש נדרשים משאבי גוף ונפש כאחד.

לכן טיפול לכאורה בדלקת, מחלה, כאב יבקש להבין את הסיבה, הגורם להיווצרות חסר האיזון.

 

דיקור עובד על שחרור תקיעות אנרגטית.

שיטת עין הבדולח עובדת על היחס של האדם למציאות סביבו.

תזונה מייצרת כיוון האנרגטי.

ותנועה- תייצר זרימת צ'י ודם טובה יותר בתעלות המרידיאנים.

כולם מביאים לאדם (החסר איזון) תנועה בגוף-נפש.

כאשר הבנת הסיבה נדרשת לכל חוסר איזון. כיוון שטיפול בסיבה– הוא בעצם יצירת שינויהנעת תהליכים בגוף-נפש.

דיקור, צמחים, שינוי תזונתי יכולים להשפיע על כוחות הגוף-נפש, כמו גם שינוי חשיבתי. כיוון שהם מייצרים- הנעה.

ישנם רבדים שונים בתוך מה שאנחנו קוראים "גוף-נפש"- אשר עליהם עובדים הכלים הטיפוליים הללו.

דיקור, למשל, עובד על הנעת רובד הצ'י. שינוי חשיבתי- עבודת המידות- יעשה עבודת הנעה לרובדים עמוקים יותר.

בקליניקה נתייחס לגוף-נפש כאחד, ובאמצעות הכלים הטיפולים נבקש לייצר הנעה של כוחות הגוף.

להביא את כוח החיות הטמון בגוף לידי שינוי, התמרה.

שינוי חשיבה, דיקור, צמחים, שינוי תזונתי יכולים לייצר הנעה, להתמודדות עם חרדות, פחדים, כעסים, עצב, רצון תמידי לרצות.

לטיפולי פוריות לנשים– החוות קושי להיכנס להריון, לשחלות פוליציסטיות, לאנדומטריוזיס, וגיניסמוס, להיווצרות פצעוני אקנה, בתופעות גיל המעבר, בתסמונת קדם וסתית. לכאבים מכל סוג – כאבים אורתופדים, כאבי בטן ראש, מפרקים, כאבי גב

לדלקות אקוטיות וכרוניות מכל הסוגים. (דלקת בשתן, דלקת חיידקית בגרון, דלקות מפרקים ועוד..)

למחלות  המוגדרות ברפואה המערבית כ "כרוניות" ו"אוטואימוניות"פיברומיאלגיה, תת פעילות של בלוטת התריס, עודף פעילות של בלוטת התריס, קרוהן קוליטיס, לופוס- זאבת, שיוגרן

וגם: להכנה ללידה, היפוך עובר וליווי הריון. ועוד.

עוד מאמרים

פציאליס

לֵ֣ב שָׂ֭מֵחַ יֵיטִ֣ב פָּנִ֑ים (משלי פרק טו פס' יג') פציאליס, נקרא גם bell´s palsy  שיתוק על שם בל. זהו שיתוק

קרא/י עוד...

דורבן

וְֽהָיְתָ֞ה הַפְּצִ֣ירָה פִ֗ים לַמַּֽחֲרֵשֹׁת֙ וְלָ֣אֵתִ֔ים וְלִשְׁלֹ֥שׁ קִלְּשׁ֖וֹן וּלְהַקַּרְדֻּמִּ֑ים וּלְהַצִּ֖יב הַדָּרְבָֽן׃ (שמואל א' פרק יג' פס' כא) דורבן ברגל- Plantar fasciitis

קרא/י עוד...